Senga Nengudi

Internal I
1977, refabricated 2014
From: RSVP

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Artist
Senga Nengudi

Title
Internal I

Series
RSVP

Date
1977, refabricated 2014

Classification
Sculpture

Medium
Nylon hosiery

Dimensions
Dimensions variable

Accession number
2015.109

Credit line
Purchase, with funds from the Painting and Sculpture Committee

Rights and reproductions information
© Senga Nengudi


Audio

  • An Incomplete History of Protest, Spanish

    Senga Nengudi, Internal I, 1977

    Senga Nengudi, Internal I, 1977

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    Narrator: Senga Nengudi comenzó a hacer esculturas con medias de nailon estiradas en 1977. La artista ha declarado que esta es especialmente extrema en su forma. 

    Senga Nengudi: Era, de alguna manera, como las terminaciones nerviosas. La llevé a ese extremo, estirando el material tanto como lo permitía. Y con las medias realmente me interesé en su elasticidad, porque nosotros, como seres humanos, tenemos mucha elasticidad, no solo con nuestros cuerpos —ya saben, hacer dieta y engordar de nuevo y luego hacer esto y aquello y, bueno, la psique— sino también estirarnos y ser capaces de volver a algún tipo de normalidad.

    En un principio, usaba mis medias así como medias de amigas, etc., e iba a tiendas de segunda mano a comprarlas porque quería tener la idea de que —y las lavaba, las lavaba todo el tiempo—, pero quería que las medias aun tuvieran esta idea de ser usadas, de energía.

    Narrator: Las esculturas pueden parecer cómicas en un primer momento, pero van un paso más allá. 

    Senga Nengudi: Y es así, te da risa, pero después es como: "ah…". Para mí, es el mejor tipo de comedia, porque normalmente cuando los comediantes… cuando dicen algo y luego te quedas pensando, después de esa frase clave tienes que volver a considerar lo que dijeron y te hace pensar a otro nivel.

  • An Incomplete History of Protest

    Senga Nengudi, Internal I, 1977

    Senga Nengudi, Internal I, 1977

    0:00

    Narrator: Senga Nengudi began making sculptures from stretched nylons in 1977. She’s said that this one is especially extreme in its form. 

    Senga Nengudi: It was sort of like nerve endings. I took it to that level of extremeness, stretching it as far as it tolerated. And with the pantyhose I was really interested in the elasticity of it, because we as human beings have a lot of elasticity, not only with our bodies—you know, dieting and gaining weight again and then doing this and doing that and you know the psyche—that also stretching and being able to come back into some form of normality.

     In the beginning, I used my pantyhose as well as pantyhose of friends and so on, and I would go to thrift stores to get them because I wanted to have the idea that—and I washed them, washed them all the time—but I wanted this kind of sense of being used, of energy, still in the pantyhose.

     Narrator: The sculptures can seem humorous at first, but they have an edge.

     Senga Nengudi: So it's like that, it's a laugh, and then it's like, "oh…". For my mind, it's the best kind of comedy, because usually when comedians—they'll say something and then you go, "oh...". After that punchline, you have to rethink what they said, and it gives you a couple of layers to work with.


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